Chcesz zaimponować znajomym nowym autem? A może zdecydowaliście się ścigać? Posiadanie mocnego samochodu nie wystarczy by prześcignąć rywala, trzeba też odpowiedniej techniki by jak najszybciej zdobyć prowadzenie. Niejeden fanatyk motoryzacji napotkał na określenie “launch control”, zapewne nawet widział jak ludzie to wykonują, ale czym właściwie jest?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to launch control?
- Po co jest kontrola startu?
- Jak zrobić launch control?
- Różnica techniki launch control w manualu i automacie
- Jak używać launch control i czy jest bezpieczny?
Sprawdź również: wypożyczalnia samochodów sportowych i luksusowych
Co to jest launch control?
Launch control to inaczej program maksymalnego przyspieszenia, który umożliwia nam jak najszybsze ruszenie z miejsca po wejściu na odpowiednie, wysokie obroty. System ten występuje w większości samochodów sportowych głównie ze skrzynią automatyczną tj.: BMW M series, Mercedes AMG, Porsche 911 czy Nissan GT-R.
Po co jest launch control?
Pierwotnie kontrola startu zasłynęła w Formule 1, ok. 30 lat temu. Ze względu na to, że start jest kluczowy dla przebiegu wyścigu, ci którzy są w stanie zdobyć wyższe pozycje już w pierwszym sektorze, mają większe szanse na wygraną, niż ci co “zaspali” na starcie. Wspomagacze tego typu zostały wykluczone z użytku w F1 dla zwiększenia nieprzewidywalności wyścigu, za to system kontroli startu występuje obecnie w większości samochodów sportowych.
Dzięki temu, że komputer odpowiada za kontrolę procedury startu naszym zadaniem jest jedynie upewnić się, że samochód jest do tego odpowiednio przygotowany i wykonać wybraną technikę launch control. Od czego zależy technika? Głównie od tego jaką skrzynie posiada nasz samochód.
Launch control – jak zrobić?
Procedura wykonania kontroli startu będzie się różnić w zależności od samochodu, w którym chcemy ją wykonać. Zanim jednak przystąpimy do zabawy warto pamiętać o paru fundamentalnych kwestiach: upewnić się, że koła są naprostowane, olej ma optymalną temperaturę a silnik jest rozgrzany. W niektórych modelach niezbędne będzie również wyłączenie ESP i zmiana trybu na np. sportowy.
Jak wygląda procedura startu, jak zrobić ją w automacie?
Dajmy za przykład launch control BMW F30, przebieg kontroli startu powinien wyglądać następująco: prostujemy koła, rozgrzewamy silnik i olej do odpowiedniej temperatury, zmieniamy tryb na Sport+, lewarek zmiany biegów ustawiamy w pozycji „M”, trzymamy wciśnięty hamulec i jednocześnie naciskamy gaz, gdy jesteśmy gotowi do startu puszczamy hamulec.
Za pomocą kontroli startu możemy zmierzyć to, jak szybko nasze auto może się rozpędzić np. od 0 do 100km/h. Przykładowo, osiągi 0-100 z launch control Audi RS7 wynosi 3.5 sec., Audi RSQ8 wynosi 3,8 sec, a Lamborghini Huracan 2.9 sek.
Launch control w manualu
Procedura startu w manualu a automacie to dwa różne światy. Aby wykonać launch control w samochodzie ze skrzynią manualną (po odpowiednim przygotowaniu pojazdu) należy najpierw wcisnąć sprzęgło, wrzucić jedynkę i wcisnąć pedał gazu (niekoniecznie w podłogę). Po wejściu na odpowiednie obroty gwałtownie odpuszczamy sprzęgło i resztę roboty wykonuje komputer.
Jak używać launch control i czy jest bezpieczny?
Skoro wiecie już czym jest procedura startu i jak zrobić ją poprawnie, to teraz nasuwa się pytanie „jak jej używać?”. Możemy wykorzystywać launch control w różnych sytuacjach: będąc na torze testując możliwości naszego samochodu, szybszy start na światłach, mierząc osiągi, czy też dla czystych wrażeń.
Czy launch control jest bezpieczny? Niestety, nawet przy poprawnej technice zbyt częste korzystanie z kontroli startu niszczy samochód. Jest to mocno obciążające dla silnika i nie tylko, producenci przez to odradzają nadużywania launch control. O nieprawidłowej technice nie ma nawet mowy, chyba że chcecie szybko wystartować i jeszcze szybciej dotrzeć do mechanika.
Zanim więc przystąpicie do prób, warto upewnić się, że wasz samochód jest dobrze przygotowany, macie niezbędną wiedzę i sprzyjające warunki. Jeśli to jest spełnione – pora rozpocząć zabawę!
Przeczytaj również: ranking przyspieszenia samochodów
Dodaj komentarz